FRA KOPERVIK TIL TOPPSERIEN - OG TILBAKE!

Postet av Sven Ole Høvring den 31. Mar 2023

Ingvild, Natalie og Sandra returnerer til Åsebøen Stadion på lørdag!
Når gressbanen på Avaldsnes ikke var i god nok stand var det i praksis kun ett Karmøyalternativ for de hvite- og rødstripede, og på den måten får også hovedtrener John Arne Riise oppfylt sin store drøm om endelig å oppleve den legendariske stemningen på Åsebøen.

Dette har den tidligere KIL-spilleren og -treneren og hans meget lovende assistenttrener Roger Skulstad Johannessen (som altså overtok som trener for vårt A-lag herrer like før 'coronasesongen', men som da ble 'snappet opp' av Avaldsnes under nedstengingen) solgt godt inn de siste månedene;

"Gløm Anfield i Liverpool, Stade Louis II i Monaco og Olympiastadion Roma John Arne. Bara vent te du komme te Åsebøen!"

April, april, april?

Joda, kampen går 1. april, men at det skal spilles Toppserie på Åsebøen Stadion er altså ingen spøk.
Avspark mellom Avaldsnes og Lyn er kl 15:00 og det forventes et publikumsoppmøte på en damekamp i Kopervik på høyde med tilskuertallet da en viss Lise Klaveness og Norge inntok Åsebøen Stadion for U21-landskamp mot Sverige i 2001.
Billetter kan du forhåndskjøpe på TicketCo, eller med kort, vipps eller kontanter i portene på Åsebøen på lørdag.
Det blir folksomt, så vær tidlig ute. Det blir kaffe og vafler i kaféen, samt de sedvanlige "Kanuttapulsene" på grillen. NFFs kampdelegat Hallgeir Klink Pedersen har allerede gått god for sistnevnte.

I troppen har Avaldsnes hele 3 spillere som har "gått gradene" Kopervik IL, i form av Ingvild Hansen Høvring, Natalie Velde og Sandra Østenstad. En trio vi gleder oss ekstra til at skal få vist seg frem på «Himabøen».
I den forbindelse har vi tatt en liten tur i «arkivet» og fisket frem noen bilder fra da disse 3 kledde seg i hvitt og grønt.

INGVILD HANSEN HØVRING
 har tatt den "lange veien" fra Kopervik og til Toppserien, hvor debuten først kom forrige helg borte mot LSK Kvinner. Datter til den tidligere KIL-spilleren og Kopervikingen Geir Egil Høvring (319 A-kamper) var innom både Avaldsnes og Haugar i tidlig alder, før turen gikk til studier i Bergen og spill i 1. divisjon for Åsane. Etter endt skolegang bar det tilbake til Haugalandet og til tross for at hun gikk ned en divisjon etter overgangen til et nystartet FK Haugesund imponerte kapteinen såpass i midtstopperrollen at John Arne Riise og Avaldsnes banket på laboratoriedøren på Haugesund Sykehus med et overgangsskjema i vinter. Vel, gjerne ikke bokstavelig talt, men 25-åringen kombinerer altså spill i toppfotballen med jobb som bioingeniør i blodbanken.

NATALIE VELDE var på den annen side veldig tidlig ute med sin debut i Toppserien, allerede som 15-åring i 2018. Da hadde hun rukket å være innom Haugar en tur og debutere (og notere seg for mål) for vårt damelag. Studier på østlandet og spill for den ambisiøse Bærumsklubben Øvrevoll/Hosle ble neste kapittel, før også hun vendte hjem igjen til det nystartede FKH-laget. Og ja, hun er selvsagt lillesøsteren til Kristoffer Velde, som for tiden spiller sin fotball i polske Lech Poznan. Utenlandsopphold ble det også på Natalie med fotballstipend og studier hos Forham University i New York i fjor høst. Det så også ut til å bli fortsettelsen, men igjen var John Arne Riise på plass med overgangsskjema da Natalie var hjemme på juleferie, og retur til Toppserien fristet såpass at the Big Apple fikk vente. Nå er 20-åringen klar for å "rebutere" for Avaldsnes og på Åsebøen Stadion!
SANDRA ØSTENSTAD er den yngste i "KIL-trioen", og fylte 19 år tidligere denne måneden. Den spennende offensive spilleren imponerte såpass i den hvite og grønne drakten for samarbeidslaget Kopervik/Åkra/Vea/Skudenes at Avaldsnes hentet henne permanent til sitt rekrutteringslag allerede i slutten av 2019. Like etter inntraff pandemien, som åpnet døren for å vise seg frem på førstelagstreninger og etter hvert også i et par obligatoriske kamper i Toppserien. I 2021 var hun delvis tilbake på Åsebøen for samarbeidslaget Kopervik/Avaldsnes, og fikk også notert seg for scoring i OBOS-Cup. For det meste spilte hun for Avaldsnes 2 i 2. divisjon, ispedd noen få minutter også for førstelaget. Høydepunktet kom i november samme år da Norge U18 slo på tråden. Debut ble det også, for øvrig sammen med nok ei Koperviksjente i Synne Danielsen (nå FKH). Derfra har det virkelig gått oppover for Sandra, som i forrige sesong nærmest var fast inventar med 28 kamper i Toppserien, hvorav 14 fra start. For Norge U18 står hun med 2 mål på 4 kamper i historiebøkene på Ullevaal. En spiller det virkelig skal bli spennende å følge fremover!
Vi gleder oss til kamp, og håper på fullt hus og stormende jubel!

PS. Vi hadde uavhengig av denne kampen planer om å presentere våre egne helter og heltinner i toppfotballen foran denne sesongen, så her blir det mer å glede seg til gjennom påsken. At tre av dem også får vist seg frem på matta på Åsebøen Stadion er selvsagt en stor bonus! :)